عکس <%# hl_post_title.Text %>


اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده در حال بازبینی سامانه «خودران کامل» تسلا است. این اقدام پس از گزارش تصادفاتی صورت می‌گیرد که از جمله شامل مرگ یک عابر پیاده در شرایط دید کم مانند تابش خورشید، مه و گرد و غبار بوده است.


علت آغاز تحقیق این اداره اعلام کرده که بررسی‌ها پس از وقوع چهار حادثه تصادف آغاز شد که در آن‌ها، خودروهای تسلا به دلیل محدودیت در دید محیطی، به مشکل برخوردند. یکی از این تصادفات منجر به فوت یک عابر پیاده و حادثه دیگری منجر به مصدومیت فردی دیگر شد.


هدف تحقیق کارشناسان در این بررسی تلاش می‌کنند تا بفهمند آیا سامانه «خودران کامل» قادر است به درستی شرایط کاهش دید را تشخیص دهد و واکنش‌های لازم را نشان دهد یا خیر. همچنین، تحقیق به شناسایی عوامل مؤثر در این حوادث خواهد پرداخت. این بازبینی شامل ۲.۴ میلیون خودروی تولیدشده از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۴ می‌شود. تسلا هم پیام‌هایی را به مشتریان خود ارسال کرده تا آن‌ها را از این موضوع مطلع کند.


تاکید تسلا بر نیاز به نظارت رانندگان تسلا بارها اعلام کرده که این سامانه به‌تنهایی نمی‌تواند رانندگی کامل را انجام دهد و حضور و آمادگی رانندگان برای مداخله در مواقع ضروری همچنان الزامی است.


رونمایی از تاکسی روباتیک جدید اخیراً تسلا در یک رویداد در هالیوود، از تاکسی روباتیک بدون فرمان و پدال رونمایی کرد. ایلان ماسک اعلام کرده که این تاکسی‌های خودران قرار است تا سال ۲۰۲۶ به بهره‌برداری برسند و بدون حضور راننده انسانی فعالیت کنند.


مشکلات فنی و انتقادات پیش‌تر، دو فراخوان توسط تسلا به دلیل مشکلات سامانه «خودران کامل» صادر شد. در یکی از این موارد، خودروها هنگام حرکت با سرعت پایین قادر به توقف کامل در برابر تابلو ایست نبودند. به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برای رفع این مشکلات ارائه شده بود، اما کارشناسان معتقدند که استفاده تسلا تنها از دوربین برای تشخیص خطر، باعث می‌شود سامانه در شرایط دید کم به‌درستی عمل نکند. بیشتر خودروسازان دیگر علاوه بر دوربین، از حسگرهای لیزری و رادار برای بهبود تشخیص در شرایط دشوار بهره می‌برند.


نتیجه‌گیری با آغاز این تحقیق جدید، اداره ملی ایمنی بزرگراه‌ها برای اولین بار سامانه‌های خودران تسلا را به عنوان سیستم‌های مستقل و نه کمکی ارزیابی می‌کند. این بازبینی گسترده با تمرکز بر قابلیت‌های سامانه «خودران کامل»، امکان بهره‌برداری از خودروهای تسلا بدون حضور راننده را در آینده تعیین خواهد کرد.