عکس <%# hl_post_title.Text %>


محققان بیمارستان بریگام یک اسپری بینی جدید به نام PCANS ابداع کرده‌اند که می‌تواند از ابتلا به طیف وسیعی از عفونت‌های تنفسی از جمله کووید ۱۹، آنفلوانزا، ویروس‌های سرماخوردگی و باکتری عامل ذات‌الریه جلوگیری کند. این اسپری از ترکیباتی که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) است، ساخته شده و به طور موثری قطرات تنفسی حاوی ویروس را به دام می‌اندازد و از انتقال و تکثیر ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.


این اسپری در آزمایش‌های اولیه با استفاده از مدلی از حفره بینی انسان که با چاپگر سه‌بعدی ساخته شده بود، بررسی شد. نتایج نشان داد که این اسپری در مقایسه با مخاط طبیعی بینی، توانایی بیشتری در به دام انداختن قطرات تنفسی دارد. همچنین مشخص شد که ژل ایجاد شده توسط PCANS به طور موثری مانع از حرکت ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌شود و آنها را خنثی می‌کند.


اسپری PCANS هنوز بر روی انسان‌ها تست نشده و تنها در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است.



اطلاعات تکمیلی

به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، «جفری کارپ» یکی از مولفان این تحقیق می گوید: همه گیری کووید ۱۹ به ما نشان داد پاتوژن های تنفسی در کوتاه مدت چه بلایی برسر انسان می آورد. این تهدید از بین نرفته است. نه تنها ما باید با شیوع فصلی آنفلوانزا مقابله کنیم، بلکه اکنون کووید ۱۹ نیز اضافه شده است. هرچند واکسن ها می توانند شدت ابتلا به عفونت هایی مانند آنفلوانزا و کووید ۱۹ را کاهش دهند اما کاملا ایمن نیستند زیرا افراد واکسینه شده ممکن است دچار ویروس شوند و آن را گسترش دهند.


از آنجا که بسیاری از ویروس های تنفسی از طریق بینی وارد بدن می شوند، هنگامیکه فرد مبتلا نفس می کشد، عطسه یا سرفه می کند، قطراتی حاوی ویروس را می پراکند که ممکن است دیگر تنفس کنند. این پاتوژن ها به غشای بینی می چسبند و تکثیر می شوند.