در زمانهای که ظاهرا موتورهای جستوجوهای قدیمی به انتهای خط خود از
جنبهی سیر تکاملی رسیدهاند، شرکت OpenAI موفق شده از موتور جستوجوی
SearchGPT رونمایی کند. در این مطلب قصد داریم این انجین جدید را به طور
کامل معرفی کنیم؛ ابزاری که برای محتواسازها هم احتمالا فایدهی زیادی
خواهد داشت.
اجازه دهید به این موضوع اعتراف کنیم که بسیاری از هوشهای مصنوعی قصد
دارند در نقش یک موتور جستوجو هم قدرتنمایی کنند. علنا گوگل مجبور شد با هوش مصنوعی جمینای
از عرصهی رقابتها خارج نشود. از آن سو، هوش مصنوعی Perplexity نیز تلاش
کرده تا به نوعی خودنمایی کند. در حال حاضر، موتور جستوجوی SearchGPT نیز
اخیرا وارد گود رقابتها شده و قصد دارد نظر مساعد اکثر کاربران را به
قابلیتهای خود جلب کند.
در این مطلب، به این موضوع خواهیم پرداخت که چه چیزی باعث میشود
SearchGPT خاص جلوه کند و در برابر هوش مصنوعی منحصر به فرد گوگل رقابت
کند. در نهایت توضیح میدهیم آیا میتوان با موتور جستوجوی SearchGPT
استراتژیهای بازاریابی خاصی را تعیین کرد یا خیر.
موتور جستوجوی SearchGPT چیست؟
موتور جستوجوی SearchGPT در حقیقت جدیدترین پروژهی شرکت OpenAI محسوب
میشود که برای جستوجوی آنلاین در بین سایتها کارایی دارد. این ابزار
جدید صرفا یک ارتقای جزئی نیست، بلکه روند جدیدی در یافتن وبسایتهای مورد
نیاز به شمار میرود. به این معنا که شما در مقام محتواساز و نویسنده باید
بر مبنای قدرت عملکردی SearchGPT کلمههای کلیدی مطلوبی را رصد کرده و
محتوای متنی خود را بر این اساس از جنبهی سئو بهینهسازی کنید.
شرکت گوگل از ماه ژوئن ۲۰۲۴ توانسته ۸۷.۴۵ درصد از سهم بازار موتورهای
جستوجوی کشور آمریکا را در اختیار بگیرد. در مقیاس جهانی، این عدد به ۹۰.۸
درصد میرسد. از طرفی دیگر، سهم بازار شرکت گوگل از ده سال پیش یعنی ۲۰۱۴
میلادی تا حالا به کمتر از ۹۰ درصد کاهش پیدا نکرده که این مسئله بیانگر
جایگاه تثبیت شدهی آن تلقی میشود.
قابلیتهای SearchGPT
این موتور جستوجوی پیشرفته و جدید چند قابلیت کلیدی و مثبت مهم دارد:
۱. رابط کاربری گفتوگو محور
۲. پاسخ مستقیم از طریق منابع شفاف و واضح
۳. حفظ متن در طول دفعات مختلف جستوجو
۴. توانمندیهای پردازش زبان پیشرفته
این قابلیتها با هدف تجربهی بهتر و راحتتر کاربر در مقایسه با موتور جستوجوهای ساده کارایی پیدا میکنند.
چالشهای SearchGPT
جدا از رویکرد مبتکرانه و خلاقانه، این تکنولوژی با چالشهای قابل توجهی نیز مواجه است:
- پذیرش کاربر: متقاعد کردن عموم کاربران برای تغییر موتورهای جستوجو به زمان و تلاش بسیار زیادی نیاز دارد.
- مقیاسپذیری: رسیدگی به میلیونها پرسوجو پیچیده و مکالمه محور در آن واحد، چالشهای فنی متعددی را به همراه دارد.
- دقت و قابلیت اطمینان: اطمینان از دقت ثابت، به ویژه برای اطلاعات حساس به زمان، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
آیا SearchGPT جای گوگل سرچ را میگیرد؟
اول از همه باید به این موضوع اشاره کنیم که اکثر کاربران اینترنتی عادت
دارند تا از گوگل به طور پیشفرض برای جستوجو استفاده کنند. از طرفی
دیگر، اکو سیستم گوگل بسیار پیشرفته بوده و بسیاری از برنامهها مثل
جیمیل، Maps و غیر با حساب کاربری گوگل به خوبی ادغام شده و کار میکنند.
جداسازی کاربر از این اکو سیستم بسیار بزرگ اصلا و ابدا کار آسانی نیست که
در همین ابتدای مسیر SearchGPT بتواند آن را انجام دهد.
از طرفی دیگر، هنوز بسیاری از کاربران نسبت به «هوش مصنوعی» بدبین بوده و
احساس میکنند هر لحظه امکان سرقت اطلاعاتشان وجود داشته باشد. بنابراین،
این ابزار فعلا نمیتواند جایگاه گوگل سرچ را تصاحب کرده و شاید در آینده و
با تکال بیشتر ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی این احتمال قوت پیدا کند.
قابلیتهای کلیدی SearchGPT
در ادامه چند ویژگی مهم از SearchGPT را توضیح میدهیم که اخیرا توسط
شرکت توسعهدهنده افشا شده است. در نظر داشته باشید هنوز موتور جستوجوی
SearchGPT در دسترس قرار نگرفته و در آیندهی نزدیک میتوان از آن
بهرهبرداری کرد.
فهم زبان طبیعی
میتوانید سوالات ذهنی خود را همان طور که میخواهید تایپ کنید. این روش
طبیعیتر پرسیدن سوال، به معنای تاکید بیشتر بر کلمات کلیدی طولانیتر در
محتوای ما به جای بهینهسازی مطلب صرفا بر اساس سه الی چهار واژه است. به
همین دلیل میزان بهینهسازی سئو مطالب صرفا با تکیه بر دانش سئوی کنونی، به
طور طبیعی کاهش پیدا میکند؛ چرا که کاربران به تجربه جستجوی جدید در
موتورهای قدیمی مثل گوگل و بینگ هم عادت میکنند.
رابط تعاملی گفتوگو محور
شما به جای مواجه شدن با لیستی از لینکهای متنوع، تجربهای شبیه به چت
را دریافت میکنید. شما میتوانید بدون شروع مجدد درخواست پیگیری کنید، که
میتواند طرز فکر ما را درباره هدف جستجو تغییر دهد.
اطلاعات همزمان و آنی
SearchGPT دادههای فعلی وب را جمع آوری میکند، نه فقط نتایج ذخیره شده
از قبل را. این مسئله ممکن است فشار بیشتری بر محتواسازها وارد کند تا
محتوا را تازه و به روز نگه دارند. گوگل در حال حاضر بر محتوای تازه تاکید
کرده است؛ بنابراین به فکر نگهداری صحیح محتوا باشید و فرآیندهایی را به
کار بگیرید تا این کار برای شما یا تیمتان آسان شود.
ارجاع به یک منبع شفاف
هر نوع اطلاعات هر چند خفیف، با منبع خود همراه است. این شفافیت
میتواند بر نحوهی برخورد ما با اعتبار محتوا و بک لینکها تاثیر جدی
بگذارد. مانند گوگل، هنوز مشخص نیست که چگونه این امر بر ترافیک سایتی که
پاسخ خود را از آن خلاصه میکند، تاثیر میگذارد.
عناصر تعاملی
ابزارهایی برای اصلاح جستجوی شما در حین حرکت وجود دارد. این امر ممکن
است بر نحوهی ساختار محتوا برای پاسخ به سوالات مرتبط تاثیر بگذارد.
پاسخهای بصری
در حالی که جزئیات زیادی از این قابلیت ارائه نشده، صحبت از تصاویر
تولید شده توسط هوش مصنوعی برای پشتیبانی از پاسخها وجود دارد. این قابلیت
میتواند درهای جدیدی را برای بهینهسازی محتوای بصری باز کند.
حافظهی متنی
سرچ انجین در واقع پرسوجوهای قبلی شما را در یک جلسه به خاطر میآورد.
این ویژگی میتواند معیار بسیار خوبی باشد تا محتواهای مناسبی در آینده و
در جستوجوهای بعدی به شما پیشنهاد شود.
تحولات آینده
SearchGPT هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، اما OpenAI قبلا به
برخی به روز رسانیهای هیجان انگیز اشاره کرده است. در ادامه میتوانید با
چند مورد آشنا شوید:
ادغام در ChatGPT
بهترین ویژگیهای SearchGPT احتمالا به ChatGPT هم راه پیدا میکند. این
رویه میتواند به معنای دسترسی سریع به وب برای ChatGPT باشد و آن را به
ابزاری قدرتمندتر برای بازاریابان تبدیل کند.
جستجوی محلی بهبود یافته
شرکت OpenAI اشاره کرده که در حال کار روی افزایش جستجوهای اطلاعات محلی
است. این موضوع نیز میتواند برای کسبوکارهایی که مکانهای فیزیکی دارند،
شیوهی بازی را تغییر دهد
قابلیتهای تجاری
صحبت از افزودن ویژگیهای مرتبط با تجارت وجود دارد. بر همین اساس امکان
دارد SearchGPT فرصتهای جدیدی را برای مشاغل تجارت الکترونیک و
بازاریابان وابسته باز کند.
پاسخهای بصری
در حالی که جزئیات پراکنده هستند، SearchGPT ممکن است تصاویری تولید شده
توسط هوش مصنوعی را برای پشتیبانی از پاسخها ترکیب کند. از همین رو، این
فناوری نحوه رویکرد ما به محتوای بصری در سئو را متحول کند.
مشارکت ناشران گسترده
OpenAI فعالانه به دنبال بازخورد از ناشران است. این رویکرد مشارکتی
میتواند به انتساب محتوای دقیقتر و راههای بالقوه جدیدی برای ناشران
برای کسب درآمد از محتوایشان منجر شود.
جستجوی چندوجهی
نسخههای آینده ممکن است انواع رسانههای مختلف مانند تصاویر و صدا را
مدیریت کنند، نه فقط متن. این رویکرد نیز میتواند نحوهی بهینهسازی انواع
مختلف محتوا را تغییر دهد.
به یاد داشته باشید، SearchGPT هنوز در مرحلهی نمونهی اولیه محسوب
میشود. این دسته از پیشرفتهای اشاره شده صرفا سمت و سوی پروژه را در
آیندهی نزدیک نشان میدهد و مواردی نیست که رسیدن به آن را تضمین کنیم. با
این اوصاف پروسهی جستوجو توسط کاربران به سمت شهودیتر، تعاملیتر و
هوشمندانهتر شدن حرکت میکند. بهعنوان بازاریاب، ما باید روی پای خود
بمانیم و آماده باشیم تا استراتژیهای خود را بر این اساس تطبیق دهیم.
سهم مایکروسافت در OpenAI
سرمایهگذاری هنگفت مایکروسافت در OpenAI فقط به خاطر ریخت و پاش پول
نیست؛ بلکه اقدام مایکروسافت را میتوان یک حرکت راهبردی و استراتژیک
دانست که میتواند میدان جنگ بین موتورهای جستوجو را تغییر دهد.
مایکروسافت میلیاردها دلار روی OpenAI سرمایهگذاری کرده است، از جمله
سرمایه گذاری عظیم ۱۰ میلیارد دلاری در ژانویه ۲۰۲۳ میلادی. مایکروسافت
اجازه نمیدهد این سرمایهگذاری از بین برود. آنها در حال حاضر فناوری
OpenAI را در بینگ ادغام کرده و هدفشان این است که به موتور جستجوی خود یک
مزیت بسیار مورد نیاز را بدهند. این همکاری میتواند به معنای درآمد جدی
برای مایکروسافت باشد.
قبل از شروع برنامهریزی برای دنیای پس از گوگل، به یاد داشته باشید که
OpenAI عروسک خیمه شب بازی مایکروسافت نیست. آنها در حال حفظ استقلال هستند
که میتواند میزان کنترل مایکروسافت بر فناوری را محدود کند. هر گونه
اقدامی برای تحکیم بیشتر روابط مایکروسافت و OpenAI (مانند خرید) احتمالا
با نظارت شدید قانونگذاران مواجه خواهد شد. این مسئله میتواند روند
توسعهی مشارکت را کند یا محدود کند.
اما تمام این صحبتها به چه معناست؟ امکان دارد لازم باشد بینگ را در
استراتژیهای سئوی خود جدیتر بگیریم اما همه تخم مرغهای خود را در یک سبد
قرار ندهید! چشم انداز جستجو در حال تغییر بوده و همچنان باید به تمام
استراتژیهای کنونی پایبند باقی بمانیم.
SearchGPT در مقایسه با سایر ابزارهای جستوجوی هوش مصنوعی
بیایید ببینیم که این ابزارهای جستجوی مختلف چه تفاوتی با یکدیگر دارند:
Google AI Overviews مدتی است که هوش مصنوعی را در نتایج جستجو ادغام
میکند. قابلیت مذکور گاهی اوقات مفید به نظر میرسد و خلاصههای سریعی را
در بالای نتایج جستجو ارائه میدهد. با این حال، برخی اشتباهها در این
پروسه رخ میدهد. به علاوه، گوگل در مورد دادههای کلیکی و تاثیر ترافیک به
سایتهایی که دادهها را از آنها میخرد پنهانی عمل میکند.
Perplexia رویکرد مکالمهایتری شبیه به SearchGPT دارد؛ کما این که به
سرعت مورد توجه قرار گرفته، اما با جنجال نیز مواجه شده است. ادعاهایی مبنی
بر حذف محتوا از ناشران بدون انتساب مناسب وجود دارد، که نگرانی قابل
توجهی برای سازندگان محتوا و بازاریابان است.
وبسایت You به عنوان یک موتور جستجوی عمومی شروع به کار کرد اما از آن
زمان به سمت تحقیقات تجاری چرخیده است. با وجود این موضوع که
قدرتنماییهای خاصی از این وبسایت دیده شد اما در مقایسه با قابلیتهای
جستجوی عمومی کاملا در همان لیگی نیست که سایرین قرار دارند.
SearchGPT خود را به عنوان یک گزینه بهتر و پالایش شدهتر معرفی
میکند. هدف این پروژه در واقع ارائهی یک تجربهی مکالمهمحور با حفظ دقت و
احترام به محتوای ناشر است. این رویکرد فقط مربوط به تولید پاراگرافهای
هوش مصنوعی نیست و برای راهنمایی کاربران به اطلاعات مورد نیاز آنها طراحی
شده است. یکی از تفاوتهای کلیدی، رویکرد SearchGPT برای کار با ناشران
است. با اولویت دادن به ارجاعها و ارائهی لینک مناسب، سعی میکند از
مشکلات کپی رایت که برخی از رقبای خود را آزار داده، جلوگیری کند.
تاثیر احتمالی فناوری SearchGPT بر روند جستوجو
ورود SearchGPT احتمالا بر جستجو تاثیر خواهد گذاشت، حتی اگر گوگل را از
سلطنت خلع نکند. در اینجا مواردی وجود دارد که بازاریابان باید با راه
اندازی این موتور جستجوی جدید از آنها آگاه باشند:
SearchGPT مانند سایر ابزارهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، در مورد دقت
و اطلاعات نادرست با چالشهای مهمی مواجه است. به عنوان بازاریاب، ما باید
این چالشها را درک کنیم تا به طور موثر در این چشم انداز جدید حرکت کنیم.
شرکت OpenAI در حقیقت SearchGPT را روی آخرین مدلهای زبان خود ساخته
که بهبودهایی را در دقت نشان داده است. با این حال، این مدلها هنوز هم
میتوانند «توهم» ایجاد کنند. «توهم» به اطلاعاتی با منطق به ظاهر قابل
قبول اما نادرست اطلاق میشود. این مسئله واقعا یک چالش منحصر به فرد برای
کاربران و سازندگان محتوا به شمار میرود. یکی از ویژگیهای کلیدی
SearchGPT توانایی آن برای دسترسی به دادههای وب در زمان واقعی است. در
حالی که قابلیت مذکور به ارائهی اطلاعات به روز کمک میکند، همچنین
چالشهایی را در تایید اطلاعات با تغییر سریع ایجاد میکند. این قابلیت در
حقیقت یک شمشیر دو لبه است که نیاز به بررسی دقیق دارد.
از جنبه مثبت، SearchGPT بر ارجاع به منبع شفاف و دقیق تاکید دارد. این
ویژگی به کاربران اجازه میدهد تا به راحتی اطلاعات را بررسی کرده و به طور
بالقوه انتشار اطلاعات نادرست را کاهش دهند. این گامی به سوی شفافیت بیشتر
در پاسخهای تولید شده توسط هوش مصنوعی است. ماهیت محاورهای SearchGPT هم
مزایا و هم خطرات را ارائه میدهد. کاربران میتوانند سوالهای بعدی را
برای شفافسازی اطلاعات بپرسند، که میتواند به شناسایی ناسازگاریها کمک
کند. با این حال، اگر اطلاعات اولیه نادرست باشد، این رفت و برگشت به طور
بالقوه میتواند اشتباهها را ترکیب کند.
OpenAI فعالانه روی بهبود دقت و کاهش اطلاعات نادرست در موتور جستوجوی
SearchGPT کار میکند. آنها با سازمانهای حقیقتسنجی همکاری و مدلهای خود
را بهطور مداوم اصلاح میکنند. این توسعه مداوم با تکامل ابزار بسیار مهم
است. برای بازاریابان، این چالشها بر اهمیت تفکر انتقادی و تایید صحه
میگذارد. ما باید به محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی با نگاهی آگاهانه
نزدیک شویم و مخاطبان خود را تشویق کنیم که همین کار را انجام دهند.
همانطور که از این ابزارهای جدید استفاده میکنیم، حفظ اعتماد و اعتبار
باید اولویت اصلی ما باقی بماند.
تاثیر احتمالی فناوری SearchGPT بر روند انتشارات
برنامهی انتشار در شرکت OpenAI همه چیز را در دنیای انتشارات دگرگون
میکند. آنها با بازیگران بزرگی مانند Associated Press و News Corp همکاری
میکنند و ساختار جبرانی دو سطحی را ارائه میکنند: هزینه مجوز برای
بایگانی محتوا و پرداختهای مبتنی بر عملکرد مرتبط با تعامل کاربر در
ChatGPT.
این مشارکتها با مزایایی همراه خواهد بود. ناشران شرکتکننده در
پاسخهای ChatGPT، نقل قولهای مشخص و لینکهای شناور خواهند داشت. البته
همه چیز در راستای حفظ استانداردها برای ارجاعدهی و همچنین حفظ
استانداردهای روزنامه نگاری در قلمرو هوش مصنوعی است.
اما اینجاست که کار مشکل میشود. در حالی که هدف این رویکرد ایجاد یک
شرایط برد-برد برای OpenAI و ناشران بزرگ محسوب میشود، سوالاتی را در مورد
بازیکنان کوچکتر در فضای محتوای دیجیتال ایجاد میکند.
ناشران کوچکتر و وبلاگ نویسان ممکن است با چالشهای جدیدی روبهرو شوند.
با توجه به رسانههای بزرگ در جستجوهای مبتنی بر هوش مصنوعی، سازندگان
محتوای مستقل میتوانند برای دیده شدن تلاش کنند. این مسئله فقط در مورد
دیده شدن نیست، بلکه در مورد کشف شدن است. امکان دارد برای وب سایتهای
مختلف که موضوعات تخصصی را پوشش میدهند، رقابت با محتوای گستردهی غولهای
رسانهای دشوارتر باشد.
این موضوع میتواند چشم انداز محتوای دیجیتال را تغییر دهد. این فرض وجود
دارد که شاهد تغییری در نحوه ارزشگذاری و توزیع اطلاعات باشیم که به طور
بالقوه سیستمی دو لایه در انتشار آنلاین ایجاد میکند. اگر مدلهای هوش
مصنوعی به طور کلی روی محتوای رسانههای اصلی آموزش داده شوند، تنوع صداها و
دیدگاهها میتواند در خطر باشد.