عکس <%# hl_post_title.Text %>


تغییر از خودروی دنده‌ای به اتوماتیک
تغییر از یک خودروی دنده‌ای به یک مدل اتوماتیک می‌تواند نیازمند یادگیری مجدد برخی تکنیک‌های رانندگی و اجرای مراقبت‌های ویژه داشته باشد. این نکته حائز اهمیت است زیرا گیربکس اتوماتیک ساختار پیشرفته‌تری نسبت به نوع دنده‌ای دارد. در عین حال، اهمیت مراقبت از این سیستم بسیار بالاست، چرا که هزینه تعمیر قطعات آن می‌تواند بسیار زیاد باشد. به گزارش ایتنا و به نقل از منبع SlashGear، برای حفاظت از خودرو و جلوگیری از تعمیرات گرون، رعایت پنج نکته مهم زیر ضروری است:

۱. رانندگی با دو پا
خیلی‌ها هنگام رانندگی با خودروی اتومات، از هر دو پا برای کنترل پدال‌ها استفاده می‌کنند. این روش نه تنها بی‌فایده، بلکه خطرناک هم هست. در موقعیت‌های اضطراری، فشار دادن همزمان دو پدال، یعنی گاز و ترمز، باعث از کارافتادن ترمز درست در زمان اضطرار می‌شود. این می‌تواند منجر به آسیب جسمی یا وقوع تصادف شود. قانون طلایی در خودروی اتومات: فقط با پای راست برای رانندگی استفاده کنید و پای چپ را که در گیربکس دنده‌ای برای کلاچ بود، کنار بگذارید.

۲. حرکت دادن خودرو در حالت خلاص (Neutral)
برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت، بعضی‌ها عادت دارند خودرو را در سرازیری در حالت خلاص (نوترال) رها کنند. این روش در خودروی اتومات نه تنها منفی، بلکه خطرناک هم محسوب می‌شود. باعث می‌شود کنترل خودرو کاهش یابد و به اجزای داخلی گیربکس آسیب وارد آید. حتی طبق نتایج آزمایش‌ها، در حالت خلاص هم موتور و چرخ‌ها کار می‌کنند و سوخت به صورت محسوس مصرف می‌شود.

۳. ورود آب به سیستم گیربکس اتوماتیک
سیستم گیربکس اتوماتیک بسیار حساس است و باید در هیچ شرایطی از آب گرفته نشود. ورود آب می‌تواند از طریق رانندگی در شرایط سیلابی باشد یا به علت نشت از مخزن یا بی‌احتیاطی رخ دهد. این ورود آب نه تنها خواص روغن گیربکس را نابود می‌کند، بلکه باعث زنگ‌زدگی، تخریب قطعات داخلی و افزایش قابل توجه هزینه تعمیرات می‌شود.

۴. شتاب‌گیری ناگهانی (Hard Acceleration)
شتاب گرفتن ناگهانی یکی از مخرب‌ترین رفتارها برای خودروی اتومات است. فشار زیاد روی پدال گاز باعث آسیب به موتور، گیربکس و لاستیک‌ها می‌شود و قطعات داخلی را فرسوده می‌کند. تداوم این کار علاوه بر کاهش طول عمر خودرو، خطر ترکیدگی لاستیک و اختلال در عملکرد موتور را هم افزایش می‌دهد.

۵. عدم تعویض به موقع روغن گیربکس
نهادهای زیادی به تعویض روغن گیربکس اهمیت نمی‌دهند، در حالی که این روغن وظیفه روان‌کاری و خنک‌سازی قطعات گیربکس را بر عهده دارد. تغییر به موقع روغن گیربکس، که معمولاً طبق توصیه برندهای معتبر، هر 60 تا 100 هزار مایل انجام می‌شود، از آسیب‌های جدی جلوگیری می‌کند. کاهش مقدار روغن یا آلودگی آن باعث اختلال در تعویض دنده، گرمایش بیش از حد و ایجاد صدای غیرعادی از سر و گیربکس می‌شود و باید جدی گرفته شود.

نتیجه‌گیری
با دوری از این پنج اشتباه رایج، می‌توانید عملکرد روان‌تر، عمر طولانی‌تر و هزینه نگهداری پایین‌تری برای خودروی اتوماتیک خود تضمین کنید.