عکس <%# hl_post_title.Text %>


گنبدهای نمکی و نمکزارهای کمربند چین‌خورده زاگرس به عنوان سومین میراث زمین‌شناختی ایران در دومین دوره گزینش ۱۰۰ سایت برتر جهانی اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS) در بوسان کره جنوبی ثبت جهانی شد. این ثبت در سی و هفتمین کنگره بین‌المللی زمین‌شناسی اعلام شد و نام ایران را به عنوان یکی از کشورهای با میراث غنی زمین‌شناختی در جهان به ثبت رساند.


جعفر عمرانی، معاون زمین‌شناسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، اعلام کرد که اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS) در فهرست ۱۰۰ جایگاه دوم برتر میراث زمین‌شناختی جهان، گنبدهای نمکی و نمکزارهای کمربند چین‌خورده زاگرس ایران را مورد پذیرش و معرفی قرار داده است. این ثبت جهانی نتیجه تلاش بیش از ۷۰۰ کارشناس از ۸۰ کشور و ۱۶ سازمان بین‌المللی بود که در سی و هفتمین کنگره بین‌المللی زمین‌شناسی شرکت داشتند.


اتحادیه بین‌المللی علوم زمین (IUGS) در این دوره رای‌گیری از میان سایت‌های نامزد از کشورهای مختلف، ۱۰۰ سایت را به عنوان مهمترین و شاخص‌ترین مکان‌های زمین‌شناسی جهان معرفی کرد. در نهایت، ۱۷۴ سایت از ۷۴ کشور جهان به عنوان نامزدهای نهایی این عنوان انتخاب شدند.


این موفقیت نه تنها به افزایش شناخت جهانی از میراث طبیعی و زمین‌شناختی ایران کمک می‌کند، بلکه به حفاظت و توسعه پایدار این مناطق نیز منجر خواهد شد. به ویژه، گنبدهای نمکی و نمکزارهای زاگرس به عنوان نمونه‌ای منحصر به فرد از زمین‌شناسی، اکنون به رسمیت شناخته شده‌اند.